الإثنين , 20 نوفمبر 2017
أخر الأخبار

تأييد واسع للتعديلات بلجان الإسماعيلية و رفض قبطى

أعرب المواطنون عن تأييدهم للتعديلات الدستورية بلجان ابوسلطان و السعيدية و القصاصين حيث توافد على لجان مدرسة أبوسلطان الإعدادية و لجان جمعية تنمية المجتمع بأبوسلطان المئات من الرجال و النساء و الشباب الذين أيدوا التعديلات بينما رفضها الأقباط .
و فى لجان مدرسة الشهيد أحمد المنيسى  وجمعية تنمية المجتمع  وجمعية الإصلاح والوحدة البيطرية  ومدرسة أحمد عرابى بالقصاصين كان غالبية المصوتين باتجاه ( نعم) وكان فتح باب الاقتراع تأخر حتى الساعة العاشرة فى مدرسة عمر بن الخطاب بالقصاصين.
وفى القنطرة غرب لوحظ اقبال شديد من المسلمين و المسيحيين على لجان الإدارة الزراعية و وافقت الغالبية على (نعم) بينما رفض الأقباط التعديلات .
يقول م. عبد المسيح يوسف نحن نرفض التعديلات بعدما تخوفنا من تصريحات عبود الزمر على الفضائيات و أثنى عبد المسيح على تصريحات د. محمد سليم العوا و فى  نفس السياق قالت ثناء بشرى عوض -مواطنه قبطية- لا للتعديلت و طالبت بشرى بتغيير المادة الثانية من الدستور و زعمت أن الأقباط مضطهدين فى مصر.
فيما أعرب القاضى إيهاب مرسى بلجنة الزراعة بالقنطرة عن سعادته بعصر الحرية و أضاف: لقد احسست بكرامة القاضى الآن و التى أهدرت فى انتخابات 2010 م.
و فى مركز فايد حشد النصارى ذويهم لرفض التعديلات فى لجان مدرسة مبارك الإبتدائية و مدرسة فايد الإعدادية بنين و مدرسة التجارة الثانوية.
الإسماعيلية – خليل إبراهيم

2 تعليقان

  1. يعنى معلش ايه معناها البابا شنودة من فترة بيتعالج فى امريكا ومريض وفجأه ييجى مخصوص عشان يصوت فى الاستفتاء بعد دعاوى متكررة للكنيسة للمسيحيين بالتصويت بلا ويرجع فورا لامريكا بعد التصويت واحد هيقولى عشان دى مشاركو وطنية وبيحث الناس على الايجابية طيب ولما حصلت احداث ماسبيرو واعتصام الاقباط وقطعهم الطرق واعتصامهم حتى بعد اعادة بناء الكنيسة وتنفيذ كل المطالب وزودوا اوى فى المطالب مكنش المفروض ينزل يتكلم مع الناس دى عشان مصلحة البلد ويقنعهم ويفهمهم ان مطالبهم اتنفذت ولو فى حاجة تانية دى مش وقتها واذا كان المسيحيين اتظلموا فى عهد مبارك فمش هما بس؟؟ مش هما لوحدهم مبارك ظلم المسلمين اكثر بل لو تعرض حد من المسيحين لمحاكمة عسكرية او اعتقالات عشوائية كما تعرضت لها الجماعات الاسلامية وخصوصا الاخوان ومصادرة الاموال والشركات لكانوا اقاموا الدنيا وخربوها وامريكا وحقوق الانسان ووووو للاسف البعض ينادى بكشف الاخطاء واظهارها على السطح بحجة حلها بس عاوز يجيب اللى على مزاجه بيتكلم على مشكلة عادية بين مواطنين تحولت لطائفية ويساير من يدعى ان الشعب المسلم كله طائفى ويظلم الاخرين ويتناسى ان المسلمين اكثر من عانوا من ظلم جائر من عبدالناصر والسادات ومبارك كفانا دفن لرؤسنا فى الرمال كالانعام عاوز تتكلم يبقى تتكلم فى كل حاجة تتكلم عن اخطاء الطرفين غير كده مفيش حل.

  2. للاسف مفيش نظرة موضوعية من معظم من يصوت بلا تجاه بعض السلفيين او من يقول نعم عموما حيث يصبون جام غضبهم واتهامهم بالفاضى والمليان بحشر الدين وتكفير الناس ونسوا ان يقولوا نفس الكلام للمسيحيين اللى اعلنوا من فترة قولهم لا للتعديلات والكنيسة اللى صرحت بكده واقسم بالله العظيم فى شارع طنطا بالاسماعيلية شوفت تجمعات كبيرة من المسيحيين طالعين من الكنيسة 9 و10 صباحا رايحيين للاستفتاء مع ان النهاردة السبت مش الاحد ايه دخل الكنيسة فى حاجة زى كده؟؟؟؟ بس عشان يبقى الموضوع من كافة الجوانب ووالله الاخوان طبعا من حقهم يدعوا الناس لكن النهاردة مشوفتش ولا لوحه ليهم ولا اى حد مثلا بيؤثر على قرار الناس بالدين هما صحيح كانوا بيحثوهم على المشاركة واتباعهم بيشرحولهم تستفتوا ازاى وينصحوهم عشان اصواتهم لا تبطل وازاى يعرف حقه فى اللجنه ويدلوهم على اللجان المناسبه متكونش زحمه اوى وووو وده عادى مكنتش احب الاستقطاب ده بس لما نيجى نناقشه يبقى نتكلم على كل الاطراف وننظر بعمق اكيد مش هينفع تتكلم فى تغيير دستور كامل بدون توافق شعبى وده عمره ما هييحى بالخوف من الشعب والانتخابات ومفيش حل غير انتخابات تتفق بقى القوى والاحزاب او لا تتفق لا مفر ومش هتقدر تقنع حد غير بالانت…خابات الحره النزيهه غير كده كلنا عملنا الثورة وكلنا لينا شهداء محدش يزايد على حد ومحدش يدعى امتلاك ميدان التحرير مش بس اللى بيطلعوا فى التليفزيون هما بتوع الثورة ولا الشباب اللى فوضناهم فى ائتلاف او تنظيم يتحدث باسمنا له الحق يتكلم الا فيما توافقنا عليه اما لما نختلف ننسى ان فى حاجة اسمها ائتلاف او مجلس ثورة او الكلام ده كله هى نفس المنطق انت بتعيب على اللى بيستخدم الدين وفى نفس الوقت بتحتكر الثورة والشهداء وكأن اللى هيعارض رأيك يبقى حزب وطنى وخاين للشهداء.

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*